söndag 16 oktober 2011

Lactose allergiker..

Sen kanske för ett år sedan har jag fått magknip varje morgon. Tänkte först att det kanske är vattnet vi borstar tänderna i, men jag får inte ont på kvällen. Efter att jag när vi precis kommit hit tog ett stort glas mjök- varm och indisk- så har jag inte druckit mjölk. Förutom några få glas i Sverige. Det har bara blivit värre och värre med magen, och när jag äter glass blir den helt bananas :'(

Jag är alltså lactose intolerant..! Jag saknar verkligen O'Boy ska ni veta, härregud! Vad konstigt att tänka på det, jag är allergisk mot mjölk! Jag kan äta ost, men inte för mycket. Som sagt helst inte glass,  men jag kan utan problem äta mat med mjölk i.. Då är ju i o försig mjölken kokad så att mjölk-bacillerna-sakerna är borta..

Därför, när Erik och jag gick till affären förut, köpte jag mig en liten soya mjölk, för att testa. Säkert inte så gott.. Menmen. Desvärre var den dyr, nästan 15 kronor för typ ett festis paket, haha. Men om det funkar för min lilla mage så kanske mamma ska köpa mjölkpaket istället, men vanlig (inte choklad). Den var dock också dyr, för mjölkpåsarna vi köper kostar 2 kronor, dem andra 10, och soyamjölken 30! Menmen.. Bara jag som kommer dricka det emdå, så himla mycket mjölk blir det inte..

Nu ska jag testa!!
Jag hoppas att det funkar...

Nu vet ni en sak till om mig, desvärre en ganska tråkig.. :(

Ciao!

UPDATE: Dum som jag är så är ju soya mjölk fri från laktos. Var inte helt säker på detta innan jag läste "IT'S FREE! Free from Lactose, milk blablabla.............................. But you still have to pay for it thought..."

3 kommentarer:

  1. Tro mig, det är bättre att undvika det man inte tål än att inte veta om det och må dåligt. Kanske inte alltid känns så men det är värt det :) Det finns ju många laktosfria saker iaf i sverige som smakar likadant men vet inte hur det är i indien förstås. Jag är glutenintolerant och det går väl bra men lite svårare i indien som jag ska tillbaks till om 5 dagar med bröd och allt sånt :) aja får väl se hur det går. Lycka till och hoppas du kommer må bättre :) /Elin igen om du kommer ihåg mig ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte bara laktos-intollerant, jag är vegan!
    Så vi kan dricka soyamjölk (även fast den inte är så jättegod i början..)
    Men det är skönt att ändå kunna dricka O'boy och liknande med soyamjölk. (:

    /Hanna Lindgren

    SvaraRadera
  3. Elin- Ja, det var skönt att komma på det:)

    Hanna- ja, det får vi göra! Mamma har köpt en som redan smakar choklad, men den smakar så lite så vi får köpa naturell och ta massa oboypulver!! Kram

    SvaraRadera