onsdag 11 november 2009

Lycka är något

man inte behöver vara rik eller princessa för att uppleva. Vissa Indier må va fattiga, men när dom får pengar så Förtjänar dom pengarna. Jag tänkte på det igår, när jag såg barn från en Indisk "skola" här i palm meadows, att dom är så lyckliga, skrattar, skojar, leker... Tänk sånnadära rika barn, sitter inne med sina laptops, eller spelar TV spel dagarna i enda...Alla rika personer måste inte vara snobbiga, elaka eller knäppa, utan dom som har tråkigt hemma tror jag i ärlighetens namn är så snälla. Tänk om det sitter ett barn just nu, äter mat på silverfat med sin rika familj. Skrattar inte, skojjar inte, pratar inte. Jag vet att det finns folk därute, som inte tänker på att vara tacksamma för vad dom har- utan hela tiden gnäller om vad dom inte har. Indierna må tänka på ett väldigt udda sätt, vara hur snuskiga som helst, men dom flästa är ju glada för det lilla dom har. ~~~~~~~~~~~~en liten historia om något som hände imorse ~~~~~~~~~~~~~~~ Pappa o Santhosh skulle tanka. Pappa satt kvar i bilen och då såg han en kvinna-klädd i trasor, med en 3 månaders baby klädd i trasor och en flicka i min ålder-eller äldre- också klädd i trasor. När dom svängde ut såg pappa att dom var lite längre bort, så sa han till Santhosh att stanna bilen, gav honom 200 ruppes (30kr) och sa till att han skulle ge dom pengarna och säga att dom skulle köpa kläder till babyn ( det är kaaalt på morgonarna!) och mat! Först såg dom ut som frågetecken, men sen så vände sig pappa om medans dom körde och vet ni vad han ser? DOM JUBLAR; OCH HOPPAR OCH ÄR HELT SUPERLYCKLIGA♥♥♥ Dom har nog aldrig haft så mkt pengar förut....

Jag bryr mig.
PUSSmEEJ.
Ni får gärna ställa frågor om Indierna och Indien om ni vill.

5 kommentarer:

  1. Vackert skrivet mitt hjärta! Jag ser att du tar in vad som händer runt omkring dig på gatorna när du tex. åker till skolan. Man kan eller orkar inte ta till sig och bry sig om allt, men vissa saker skär i hjärtat. Det pappa gjorde i dag förändrade kanske en liten del av livet för den fattiga mamman och hennes barn. Fint gjort och så betydelsefullt. Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Otroligt fint skrivet Nora. Underbart att läsa hur du tänkter och resonerar.
    Hälsar Katarina (mammas Africana-kompis)

    SvaraRadera