onsdag 27 april 2011

Svar till Elin

Häromdagen, på det här inlägget så fick jag en lång, härlig kommentar från en tjej som heter Elin. Jag tänkte faktiskt svara på den här på bloggen, då fler kanske har samma frågor. :)

Hej!
Jag kom in på den här bloggen genom en kommentar på Fokis blogg och jag älskar Indien och tänkte flytta till troligtvis Bangalore nån gång inom några år och jag undrar bara bl.a. hur länge du har bott där, om det är svårt att anpassa sig till kulturen och om det påverkar mycket, om det är svårt eller lätt överhuvudtaget och vad du tycker om att bo där? Du känner ju inte mig men skulle vara tacksam för svar eftersom du kanske har ett synsätt som liknar mitt lite mer än de Indierna jag känner :) Fin blogg föresten :)

Jag vill börja med att säga TACK för att du tycker om min blogg :) Det glädjer :)

Det händer ju mer att jag skriver om mitt liv, vad man gör som tonåring i ett främmande land, och kanske inte så mycket om den Indiska kulturen så mycket. Det är min mamma bättre på. Jag har nu bott här i ca 2 år och en månad, alltså rätt så länge. Jag flyttar hem om 7 (!!!) månader, alltså december 2011. Varje sommar har jag kommit hem i två månader och tänker göra det i år med såklart. Vi firade jul och nyår i sverige 2010/2011, det är en riktigt lång tid att vara här tio månader i sträck.

Själv så tyckte jag det var svårast med skolan, långa dagar och mycket läxor, något som hör den Indiska kulturen till. Om man får en utbildning (vilket inte jättemånga har) så förväntar sig de Indiska föräldrarna ca 99-100% rätt på alla prov, alltså pluggar folk i detta landet MYCKET och får mycket läxa osv.Vissa människor tar livet av sig om dem inte fått bra betyg på en tenta. Jag lästa precis att min kompis skrev på sin blogg att hon förmodligen inte kommer få matteläxa för att dom brukar få den på måndagar när skolan var stängd, och jag får matteläxa VARJE dag! Alltså vänjer man sig, jag är t.ex. ganska van vid att få 7-9 läxor i veckan.

En annan grej är s.k. ett arranged marriage. Alltså att man får träffa en tjej, välja henne och sen gifta sig. Ofta händer det att flickans familj får betala en summa pengar för att deras dotter ska få gifta sig med honom. min chaufför letar fru nu, han är galet uttråkad hemma, och stannar gärna och leker med Alfred klockan 10 på kvällen, en lördag! Om A är vaken då förstås.... Min chaufför vill inte ha några pengar, men hans pappa hade tydligen krävt det, så därför har det vart svårt att hitta någon bra! Santhosh är ganska lång och smal, så han vill ju inte ha en fet, kort kvinna, som många han träffar är!

Jag tycker att den Hinduiska religionen är ganska knepig, men spännande. Jag satt till exempel i min kompis rum, och hon hade en Ganesha (hinduisk gud) på en hylla innanför dörren, och när hennes mamma kom in i rummer tog hon på Ganeshans tå och sen i sin panna. Hon log mot mig och jag kom på mig själv med att de hyperförvånad ut, med vidöppna ögon! Tur att dom förstår att jag inte var van vid sådant! Annars kan Indier vara väldigt vidskepliga. (Tro att dom kommer dö om dom inte offrar en mango typ, nej, men haha :P)

Jag har tyckt att det är väldigt jobbigt att bo här (mycket i början, det är rätt bra nu), och i vissa inlägg skriver jag om hur överjäkligt jag tycker att det är ibland ;) Ibland har jag riktiga depp-dagar, men jag tror att det kan vara skillnad om man själv väljer att bo här, då ser man det nog mer till det positiva, något jag varit väldigt dåligt på, jag ser ibland ALLT från neggo-sidan och tänker på hur FANTASTISKT jag skulle ha haft det i sverige... Som jag kanske inte skulle gjort ens! Men jag saknar Sverige jättemycket, och längtar såååå till sommaren!

Har du varit i Indien förut? I sådana fall vet du säkert lite hur det funkar här, åk hit en gång till och titta på hus och sådant. Vissa hus är sunkiga och vissa enorma palats. Vi bor i ett väldigt bra område med fina hus, det är varierande priser. Men det är ju klart att man kan hitta något jättefint utanför, det finns ganska mycket att välja på tror jag. (Jag har ju igentligen ingen koll på sådan, typ bara vårt område och jag vet att priserna varierar)...

Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Det var kul att få en sådan fråga, det är inte ofta jag skriver om Indien som en plats att bo och hur man reagerar på vissa saker, som jag fick skrivet här. Sen undrar jag bara hur gammal du är? Det är ju bra att veta om det är något mer praktiskt. Kika in på min mammas blogg som verkligen beskriver INDIEN!

PS. Just nu fungerar inte stavningskontrollen eller bilder!

5 kommentarer:

  1. hej! jag kom också in på din blogg via fokis.se
    tittar in lite då och då. det här inlägget var verkligen intressant!
    jag bor själv i thailand, som ju ligger ganska nära indien, men det verkar ändå vara så himla stor skillnad på thailand och indien. spännande att läsa!
    ha en bra dag :)

    SvaraRadera
  2. Tack för ett jättebra svar! :) Nej jag har tyvärr inte varit i Indien än men snart så.. :) Jag är 16 och min pojkvän bor i Bangalore och berättar och visar ganska mycket så det känns som att jag har varit där haha :P
    Och det där med arranged marriage, det är ju jättejobbigt när föräldrarna har fördomar och inte känner en men jaa man får kämpa :P Roligt att få veta vad en svensk som bor i Indien tycker, tack igen för ett jättebra svar :D

    SvaraRadera
  3. maria.
    Vad kul med nya läsare! Ja, Thailand är different från indien... men bara på vissa ställen, det kan vara lite skräpigt på öarna i thailand med... ;) Ha det bra du med!

    Elin.
    Vad bra att du är nöjd :)
    Din pojkvän råkar inte gå på en skola som heter Stone Hill och har en mamma som heter Gärd/Gerd (kan ej stavningen) och en bror som är ganska jämngammal?? Ha, jag vet vem det är då :)

    SvaraRadera
  4. nä......hans skola heter typ MSRIT college :P

    SvaraRadera
  5. Elin.
    Okej... :) har inte hört om det.... får googla :)

    SvaraRadera