måndag 14 mars 2011

hoppsansa! (3•14)

Vet ni vad Google har missat idag? nehe, men det är iallafall något som är aningens inofficiellt
...är att idag firas det PI DAGEN! Det gjorde vi i alla fall i vår skola! Pi dagen är idag då en Pi är 3•14, vilket är som datumet (14:e Mars/ månad 3)

Dom sista två timmarna (jag missade simningen) så hade vi PI DAY CELEBRATION! Vi gjorde ett test i torsdags (som gick superdåligt, haha) och dom 4 bästa i årskurs 6, 7, 8, 9 & 11 bildade ett lag, med en person ifrån varje årskurs. Dom fick några enkla, medelsvåra och kluriga frågor och sedan några uppdrag :) Det var faktiskt hyfsat, men dock var jag genomblöt av svett och hungrig som en galt!

Som pris för folk som svarade på speciella frågor i publiken, och även det vinnande laget fick en äpplepaj! Det är ju lite fiffigt :) Men jag vann ingen, jag svarade inte på frågorna då jag inte visste att en pi är 3•14159265 (talet slutar aldrig igentligen), haha..

Däremot står det på http://www.google.co.in/ och http://www.google.com/ att idag är det minsann 80 år sedan den första Indiska filmen MED LJUD hade premiär. Det ni!... Och vem, förresten, förutom Indierna, bryr sig? ;) hih

Pi är ett mattesätt, och i några dagar så har det hängt en massa Pi tecknen på vår skola (och på firandet hade alla elever en häftad på ena tröjärmen). En Pi är exakt (eller avrundat då..) 3•14 (neverending decimal).. bara så att ni vet!

2 kommentarer:

  1. Äter man äppelpaj i Indien? Det var ju lite oväntat! ;)
    Jag älskar din blogg!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tyra- Ja, när du säger det så låter det ju lite oväntat! Men faktiskt! Dock vet jag inte hur god den var... Åsa, Oskars mammas, är bättre säkerligen :D
    pusso kram

    SvaraRadera